Storformat kamera, er nesten ensbetydende med at en må ha tilgang til å fremkalle film og lade kassettene. Forstørrelses apparat kan en klare seg uten, da det er fult mulig å skanne filmen å ha stor glede av resultatene. Digitale bakstykker, er i praksis ikke tilgjengelig pga. høye kostnader. Dette gjelder i stor grad også brukt. Viser her noen bilder i fra mørkerommet i bruk. I forbindelse med kopiering av bilder i sort hvit, er det akseptabelt med rødt lys. Dette gjelder imidlertid ikke når det gjelder behandling av film, både eksponert og ueksponert, da er det krav til fullstendig mørke. Alle former for «strø-lys» kan slør filmen. Prosessen er i prinsippet relativt enkel : Bildet belyses i dette tilfellet fra forstørrelsesapparatet, legges i fremkaller, stopp bad, fiksering og tilslutt skylling. Dette var den enkle prinsipielle varianten, i den grad det er ønskelig med en mer utdypende forklaring vennligst ta kontakt.Når det gjelder fremkalling av fargefilm ønsker jeg ikke å komme inn på det i denne sammenheng. Kortfortalt så har jeg nødvendig utstyr, men kjemikaliene er vesentlig mer kostbare og krever vesentlig mer mhp. Nøyaktig blanding, forurensing og nitidig nøyaktighet, lagrings tiden på «åpnede» kjemikalier er også meget begrenset.

Fra mørkerommet :

Dette er et relativt enkelt mørkerom beregnet på sort hvitt film. Forstørrelses apparatet kan ta 4×5» film og de mindre formatene med rull film ( 120 / 220 film ) som utgangspunkt. I den grad det er ønskelig med større format enn 4×5», blir også utstyret vesentlig større og tilsvarende kostbart. Forstørrelses optikken er ikke spesielt kostbar, men det er allikevel fornuftig å anskaffe en skikkelig kvalitet. Jeg for min del har valgt Rodenstock og Schneider. Begge tysk kvalitets optikk.