Tesla på Autobahn kan by på mange interesante utfordringer, men stort sett så går det veldig greit !
Ladestasjons nettet er godt utbygd og rellativt enkle å finne, men kunne nok vært merket noe bedre ! Noe av utfordingene er at det selvfølgelig ikke er ladestasjon akkurat der du er og at det er 46 km til nærmeste ! Eller at det hotellet du ikke valgte plutselig har fått ladestasjon for Tesla. Det er også ladestasjoner som ligger på ubeskrivelig kjedelig plasser og det må i disse til fellene mere enn en god bok til for å kompensere for dette !
Tesla`n går sabla fort og når en prøver på det, så må en også være oppmerksom på at strømforbruket fort blir svært høyt, så høyt at rekkevidde angsten fort slår ut i full lomst !
Alt ligger egentlig til rette for at en Autobahn tur skal bli en riktig kjekk opplevelse, men når så ikke alt fungerer som det skal, kan utfordringer og frustrasjoner bli tilnærmet uoverkommelige ! Vi kommer i land i Hirtshals og navigasjonen fungerer ikke, bilen har ganske enkelt ikke peiling på hvor den er ! Dette har hendt tidligere så jeg vet hva som må gjøres, nemlig restarte skjermen, denne gangen fungerer dette ikke og antall restarter begynner å bli mange , svært mange ! – Da må en ty til det drastiske skritt å slå bilen helt av ! Når heller ikke dette fungerer så må Tesla 24 h hjelp kontaktes. Men når ikke en gang de kan hjelpe deg og du står med altfor lav batterikapasitet og et ikke fungerende navigasjons system da kan frustrasjonen og ikke minst ergrelsene nå de helt store høyder.
Min anbefaling er derfor, at navn og adresse på relevante ladestasjoner innenfor et akseptabelt område av reiseruten noteres, slik at i de tilfellene hvor navigasjons systemet svikter, så kan en allikevel finne ladestasjon og redde turen, mens bilen kommer på “bedre tanker”. På vår siste tur brukte bilen langt over 24 h på å “komme til seg selv”. Alle bortsett i fra Tesla forstår jo at dette er fullstendig uakseptabelt, med en bil som er så til de grader avhengig av sitte navigasjons system for å finne ladestasjoner og ikke minst beregne når det er behov for lading.